تاثير خاكستر به روي رشد درختان گردو چگونه است؟

۱ بازديد

به نقل از وبسايت نهالستان اكين نهال: جهت رشد مناسب و تاثير عوامل مختلف ميتوان از عوامل مختلفي استفاده كرد.

تاثير خاكستر به روي رشد درختان گردو چگونه است؟

استفاده كردن از خاكستر براي درخت گردو، يك راه عالي براي افزودن پتاسيم، منيزيم و كلسيم به رژيم غذايي درختان و كاهش اسيدي بودن خاك اطراف آن‌ها خواهد بود. به‌ خصوص براي افرادي كه براي گرم كردن خانه از سوزاندن كنده يا چوب استفاده مي‌كنند، خاكستر مي‌تواند تبديل به يك جايگزين رايگان براي كودهاي صنعتي آهك شود.

به اين ترتيب از ضايعات اجاق هاي هيزمي و شومينه هم مي‌توان استفاده نمود. اجازه دهيد تا نگاهي به اين روش و تأثير آن بر درخت‌هاي گردو در طولاني مدت داشته باشيم.

درخت گردو و نحوه ي تغذيه ي آن:

استفاده از خاكستر براي درخت گردو، يكي از روش‌ها است كه به آن خواهيم پرداخت. اما به‌ طور كل در ابتدا و قبل از كاشت درختان گردو، زمين مورد نظر بايد مورد بررسي قرار گيرد. درختان گردو براي آنكه بتوانند ميوه‌ هايي بزرگتر و مقوي‌ تر داشته باشند، بايد بتوانند مواد مغذي بسياري را از خاك دريافت نمايند. پس در هنگام بررسي خاك علاوه بر آنكه به طور گسترده بايد مواد مغذي را پخش نمود، بايد چاله‌هايي نيز آماده كرد و كود و مواد مغذي را براي درختان در آنجا ذخيره نمود.

كودهاي مورد نياز براي درخت گردو شامل سه عنصر اصلي مي‌شوند:

  • كودهاي نيتروژني
  • كودهاي فسفري
  • كودهاي پتاسيمي

استفاده نمودن از خاكستر براي درخت گردو در واقع پتاسيم لازم را براي درخت ما فراهم خواهد كرد. وجود پتاسيم باعث مي‌شود تا درخت در مقابل آفات و كم آبي استوارد گردد.

اما علاوه‌ بر آماده‌ سازي اوليه زمين و ذخيره كود، بايد در فواصل مشخص كود دادن به درختان گردو را به خاطر بسپاريد. زمان مناسب براي كوددهي به درختان گردو در فصل زيباي بهار و قبل از آغاز رويش گردوهاي تازه خواهد بود. بهتر است اين دوره را فراموش نكنيد، در غير اين صورت درخت گردو شما مواد كافي براي تغذيه در اختيار نخواهد داشت و در نتيجه باردهي بسيار كمي را توليد خواهد نمود.

مخلوط اصلي كود خود را به صورت 20-10-10 كه نيتروژن دو برابر نسبت فسفر و پتاسيم است در نظر بگيرد. نيتروژن بر فرآيند‌هاي متابوليك در گياهان تاثير مي‌گذارد و به تشكيل اسيد‌هاي آمينه و ساخت پروتئين كمك مي‌كند.

خاكستر براي درخت گردو به عنوان كود:

اگر به‌ دنبال راهي براي بازيافت خاكستر شومينه خود هستيد، امكان آن است كه به‌ عنوان اصلاح‌ كننده و كود براي خاك اطراف درختان خود بهره نماييدخاكستر براي درخت گردو، مواد مفيدي را به همراه دارد. خاكستر چوب در واقع مملو از پتاسيم است و مانند كود آهك باعث مي‌شود تا PH خاك شما بالا رود. حتي اگر شومينه نداريد، نگران نباشيد خاكسترهاي آماده در كيسه نيز فروخته مي‌شوند.

خاكستر داراي كلسيم فراوان است و همين باعث كنترل ميزان اسيديته و قليايي بودن خاك مي‌شود. بعلاوه، از آنجا كه يك ماده طبيعي است با سرعت بيشتر و بهتري جذب درختان خواهد شد. همچنين به اين ترتيب مي‌توانيد محصولات ارگانيك عاري از مواد شيميايي را توليد نماييد.

همچنين از خاكستر مي‌توان براي رفع آفات و دور كردن كرم‌ها استفاده نمود. خاكستر يك قارچ‌كش مناسب نيز هست و مي‌توان با تركيب كردن آن در آب و استفاده به‌صورت اسپري، آفات را از برگ و شاخه‌ها دور نمود. استفاده نمودن از خاكستر براي درخت گردو براي مبارزه عليه سوسك كلاسيك كريو گردو مناسب خواهد بود.

مراحل تهيه خاكستر براي درخت گردو:

اما اگر مي خواهيد تا خود خاكستر آماده كنيد مي‌توانيد از ارقام درختان استفاده نماييد. چوب درختان بلوط يا راش مي‌توانند خاكستري مفيد و مغذي ايجاد كنند. چوب‌هاي سخت در مقايسه با چوب نرم آتش طولاني‌تري دارند و كود مغذي بيشتري توليد مي‌كنند. از پوست و برگ‌ هاي خشك فراوان نيز مي‌ توانيد در تركيب آن استفاده نماييد. پوسته و برگ درخت نسبت به بخش داخلي آن داراي مواد مغذي بيشتري هستند.

پس از سرد شدن خاكستر، آن‌ها در ظرف‌هاي فلزي قرار دهيد تا زماني كه بخواهيد از آن استفاده نماييد. اگر ظرف را در خارج از خانه قرار مي‌دهيد، نياز به يك در محكم براي ظرف خود داريد. به اين ترتيب رطوبت، باران يا برف باعث از بين رفتن آن نخواهد شد.

هنگامي كه زمان كوددهي فرا رسيد، محاسبه كنيد كه به چه مقدار خاكستر براي درخت گردو، نياز داريد. طبق محاسبات براي هر 9 متر مربع بين 2 الي 4 كيلوگرم خاكستر نياز خواهيد داشت. براي درختان جديد از 113 گرم براي هر درخت استفاده نماييد.

روزي را انتخاب كنيد كه هوا خشك و بدون باد باشد. مواد مغذي خاكستر براي درخت، در باران به سرعت از بين مي‌رود. روزهاي بادگير نيز باعث مي‌شود تا خاكستر قبل از اينكه در خاك رسوب كند، پراكنده شود.

دقت داشته باشيد هنگام استفاده از خاكستر براي درخت گردو، از عينك، دستكش و ماسك استفاده نماييد. خاكستر چوب بسيار قليايي است و مي‌تواند پوست و چشم را تحريك كند و ذرات ريز آن در صورت نداشتن محافظ، به‌راحتي وارد بدن مي‌شوند.

زمان استفاده از خاكستر براي درخت گردو:

همانطور كه گفتيم در اوايل بهار، پيش از شكوفايي درخت، بهترين زمان براي كوددهي خواهد بود. اما دقت كنيد كه روزي را انتخاب نماييد كه خاك خشك باشد. از خاكستر چوب مي‌توان به عنوان اصلاح‌كننده خاك نيز استفاده نمود. گفتيم كه خاكستر داراي آهك است و باعث مي‌شود تا ميزان اسيديته خاك كاهش يابد.

آيا ميزان قليايي يا اسيدي بودن خاك خود را اندازه گرفته ايد؟ براي محيط‌ هاي كوچك استفاده نمودن از ورقه‌ هاي pH يا دستگاه‌هاي اندازه‌گيري pH مي‌توان استفاده نمود. اما براي زمين‌ هاي كاشت محصول در ابعاد بزرگ، بهتر است از بخش‌هاي مختلف زمين نمونه‌هاي برداشته و پس از شماره زدن به مركز باغداري مراجعه نموده تا با دستگاه‌هاي حرفه‌اي آن را اندازه گيري نمايند.

خاكي كه بيش از حد اسيدي يا قليايي باشد باعث از بين رفتن مواد مغذي شده يا مانع از جذب آن‌ها توسط گياه مي‌شود. در نتيجه اگر خاك شما اسيدي بود، مي‌توانيد از خاكستر براي درخت گردو استفاده نماييد تا ميزانش را كاهش دهيد.

كوددهي به درختان حساس چگونه است:

ممكن است درخت گردو نسبت به بيماري يا تغيير دما حساسيت نشان دهد. براي رفع اين تنش، براي تغذيه بهتر در زمين اطراف سوراخ‌هايي باريك و بلند ايجاد كرده و سپس با يك قيف، خاكستر را به درون سوراخ‌ها وارد كنيد.

دقت كنيد، زمان كوددهي ممكن نسبت به محلي كه شما زندگي مي‌كنيد متفاوت باشد. محل رشد درختان و دماي محيط از عوامل تعيين‌كننده زمان كوددهي خواهد بود. اگر درختان شما چند ساله هستند و به زمان شكوفايي و جوانه زدن آن‌ها آگاه هستيد، كوددهي را تا پيش از اين دوره انجام دهيد.

همچنين در ابتداي كار اگر خاك رس سنگين در دسترس دارد مي‌توانيد با كمك خاكسترهاي چوب آن را اصلاح كرده و سبك نماييد. خاكستر كمك مي‌كنتد تا تبادل هوا در خاك بهتر صورت گيرد و به تجزيه خاك كمك خواهد كرد. تمامي اين موارد بصورت كاملا تخصصي در وبسايت اكين نهال انجام ميشود.

جمع بندي نهايي در مورد خاكستر براي درخت گردو:

استفاده نمودن از خاكستر در درختان گردو مي‌تواند ميزان ايمني و مقاوم درخت در برابر بيماري را افزايش دهد. از آنجا كه خاكستر چوب حاوي پتاسيم است مقاوم درخت بالا خواهد رفت. همچنين كلسيم موجود در آن باعث كاهش اسيدي بودن خاك مي‌شود. مي‌توان آن را به صورت كود فصلي استفاده نمود، يا براي از بين بردن حشرات، كرم‌ها و … بر روي بخشي از درخت پوشاند.

دقت داشته باشيد خاكستر را در روزهاي مرطوب، باراني يا بادگير استفاده ننماييد. در صورتي كه براي از بين بردن آفات استفاده نموديد، پس از بارندگي مجددا به محل‌هاي بيمار خاكستر اضافه كنيد. همچنين ميتوانيد اطلاعات بيشتري در اين مورد از arborday كسب كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد